موفقیت بزرگ محقق دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در تولید ارقام پرمحصول گندم نان

بر اساس اهداف دولت در کاهش وابستگی و خودکفایی و امنیت غذایی در محصولات استراتژیک، پس از سال ها تلاش مستمر، دو رقم گندم پرمحصول مناسب برای شرایط کم آب کشور به صورت دیمکاری توسط پرفسور غلامعلی رنجبر، هیات علمی دانشکده علوم زراعی اصلاح و معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم زراعی  و به نقل از دکتر قربانی معاون پژوهشی دانشگاه؛ ایشان ضمن قدردانی از زحمات همکار فرهیخته دانشگاه اظهار داشتند که رقم تجاری “سرپل (Sarpol)” با آزمایشات انجام شده توسط موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور در چندین منطقه سردسیر و گرمسیر کشور برای کاشت در شرایط دیمکاری و کم آب مناسب معرفی شد. این رقم علاوه بر قابلیت کشت و تولید محصول بالا در شرایط آبی، با خواص متعدد زراعی از جمله: پرمحصول بودن در شرایط کشت دیم در سال­های کم بارش و پر بارش در مقایسه با ارقام مورد کاشت در مناطق مذکور، اختصاصا برای شرایط دیمکاری اصلاح شده و با شرایط سخت مناطق سردسیری و گرمسیری سازگار است.

معاون پژوهشی همچنین بیان کردند که رقم دوم با نام تجاری “دالاهو (Dalahoo)” که آزاد سازی آن توسط موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور پس از انجام آزمایشات متعدد در مناطق گرمسیر به صورت دیمکاری مورد تایید قرار گرفت، ضمن مقاومت به بیماری های مهم شایع در مناطق گرمسیری، از خواص نانوایی، نسبت پروتئین بالا و کیفیت مناسب تر پروتئین در مقایسه با ارقام مورد آزمایش نیز برخوردار است. توسعه کشت این رقم مقاوم به شرایط سخت و کم آب به صورت دیمکاری در مناطق گرمسیری موجب افزایش عملکرد وکیفیت نانوایی می­شود. ایشان در خاتمه اظهار کردند که افزایش تولید گندم در مناطق دیمکاری با تقویت جهش تولید با مشارکت مردم و مولدان، گامی موثر در راستای دستیابی به خودکفایی و اقتصاد مقاومتی محسوب می­گردد و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری مفتخر است که با تکیه بر توان علمی همکاران پرتلاش و فرهیخته، همواره بر انجام پژوهش­های ماموریت­گرا و مساله ­محور در راستای رفع نیازهای واقعی کشور و ارتقای بهره‌­وری و افزایش اثربخشی تحقیقات تاکید دارد.