نقد و بررسی تولید گیاهان تراریخته از منظر علوم تجربی و فقه اسلامی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه،  به همت انجمن علمی دانشجویی باغبانی  دانشگاه، نقد و بررسی تولید گیاهان تراریخته از منظر علوم تجربی و فقه اسلامی در سالن اجتماعات دانشگاه برگزار گردید.

در این نشست دکتر بابایی زاد معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اظهار داشت: جوامع امروزی به شدت خواستار استفاده از تراریخته هستند.

وی با بیان اینکه تراریخته سازی به اندازه دانش هسته ای برای ما اهمیت دارد،گفت:اگر خود را غافل بکنیم عقب می مانیم، اگر برای خودمان محدودیت در این زمینه ایجاد کنیم به مانند انرژی هسته ای مشکل آفرین می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تصریح کرد: باید توجه کرد اجازه نداریم به هر شکلی ژن ها را تغییر دهیم و نگاه علمی و مباحث دینی در آن لحاظ شود.

در ادامه دکتر ویدا چالوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری که بعنوان موافق گیاهان تراریخته حضور داشت  با بیان اینکه گوجه فرنگی نخستین محصول تراریخته ای بود که به بازار عرضه شد، گفت: ۹۰ درصد دانشمندان معتقدند محصولات تراریخته خطری برای سلامتی انسان ندارد.

وی افزود: در آمریکا گیاهان تراریخته در سطح وسیعی کشت می شود و مردم از آن استفاده می کنند اما در اروپا این گیاهان کمتر مورد استفاده قرار گرفته و با مخالفت رو به رو شده است.

دکتر چالوی با بیان اینکه ۲۸ درصد سویا و ۳۲ درصد ذرت با دستکاری ژنتیکی تولید می شود تصریح کرد: در سال ۲۰۵۰ جمعیت زمین به ۱۰ میلیارد نفر می رسد و این فناوری و تکنیک می تواند به تامین غذا کمک کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه برخی می گویند مصرف این گیاهان به سلامتی آسیب می زند، خاطرنشان کرد: باید گفت در این روش یک یا چند ژن به گیاه اضافه می شود تا محصول در مقابل تغییرات آب و هوایی مقاوم تر شوند و ماندگاری و کیفیت آنها افزایش یابد و محصول این ژن ها پروتئین است که در بدن جذب خون می شود و تا امروز هیچ گزارشی وجود ندارد که این گیاهان سلامت انسانی را به خطر انداخته باشد.

در ادامه حجت الاسلام علی ارجمند، نماینده مقام معطم رهبری در سازمان جهاد کشاورزی البرز که از مخالفان گیاهان تراریخته است با بیان اینکه آمارهای شفافی از میزان کاشت محصولات تراریخته در کشور وجود ندارد افزود:  در کشورمان ۱٫۵ میلیون هکتار محصول تراریخته کشت شده است اما با حساسیت به وجود آمده در سال های پیش، آن را تکذیب می کنند.

حجت الاسلام ارجمند اظهار داشت:  هر موضوع علمی، مسئله جامعه نیست بلکه مسئله اصلی، آن چیزی است که بیشترین فراوانی و اهمیت را دارد.

وی با بیان اینکه تولید و استفاده محصولات تراریخته به یکی از مسائل مهم نظام تبدیل شده است، تصریح کرد: باید تجربیات جهانی را در این زمینه مدنظر قرار دهیم.

حجت الاسلام ارجمند با اشاره به اینکه پیمان نامه ایمنی زیستی جهانی پس از ۸ دوره مذاکره و پس از ۶ سال تلاش در کانادا نوشته شد و ایران نیز جز اعضای آن بود، یادآور شد: در تجارت جهانی ۱۶۴ کشور حضور دارند که بر اساس نگاه جهانی سازی مانند دهکده می مانند و حق ندارند جلوی واردات محصولات را بگیرند مگر اینکه از فاکتور تعرفه استفاده کند.

نماینده مقام معظم رهبری در سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به اینکه کشورهای عضو، تنها مجاز به دریافت بیشتر تعرفه هستند و نمی توانند مرزهای خود را ببندند، یادآور شد: بر اساس این پیمان نامه کشورها می توانند حتی به صرف احتمال خطر، از ورود این محصولات ممانعت به عمل آورند.

وی افزود: برای صادرات یک استثنای بزرگ به نام کارتانا نوشته شده است اما سوال این است چرا کشورها در خصوص محصولات تراریخته به صورت جدی مرزهای خود را بستند.

حجت الاسلام ارجمند با اشاره به اینکه امروز ۳۹ کشور محصولات تراریخته را وارد نمی کنند، اظهار کرد: پس از آزمایش در برخی از کشورها، نتیجه به دست آمده مناسب نبود.

وی با اشاره به اینکه وقتی جامعه جهانی به این صورت حساسیت دارند و به صرف احتمال خطر اجازه استفاده از آن را نمی دهند باید در کشورمان نیز همین حساسیت ایجاد شود،خاطرنشان کرد: بر روی محصولات تراریخته باید کار کشاورزی شود و بر آن شکی نیست اما عده ای تحت عنوان مبلغین کشورهای بزرگ تولید بذر با تبلیغات سوء و آمارهای غلط می خواهند تهدیدهای این محصولات دیده نشود.