طرح مشترک با دانشگاه سوربون فرانسه به منظور مطالعه جنگل های هیرکانی به پایان رسید

طرح بین المللی با عنوان “تنوع زیستی و ساختار جوامع پادمان (بندپایان: هگزاپودا) و ارتباط آنها با عوامل اکولوژیکی در جنگل های هیرکانی ایران” با همکاری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و دانشگاه سوربون فرانسه، با موفقیت به پایان رسید.

دکتر معصومه شایان‌مهر طی نشستی با روابط عمومی بیان نمود: از طرف گروه گیاهپزشکی دانشکده علوم زراعی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بنده و دکتر توماس تولی از طرف دانشگاه سوربون فرانسه،مجری این طرح تحقیقاتی بودند. همچنین از دستاوردهای طرح به (آشنایی با روش های جمع آوری و شناسایی پادمان، بازدید از امکانات آزمایشگاهی و استفاده از آنها در گروه اکولوژی و نیز موزه تاریخ طبیعی در دانشگاه سوربون، انتشار دو مقاله علمی و پژوهشی و ادامه انتشار مقالات بعدی با توجه به داده های حاصل از عملیات میدانی، آشنایی همکاران فرانسوی با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری) اشاره نمود. 

وی در ادامه عنوان نمود: این طرح به مدت چهار سال (۱۴۰۲-۱۳۹۸) با هدف تبادل دانش میدانی و آزمایشگاهی  بر روی پادمان جنگلهای هیرکانی در دو گروه اکولوژی جانوری دانشگاه سوربون و گروه گیاهپزشکی دانشگاه علوم کشاورزی ساری انجام شد. همچنین از دستاوردهای طرح به (آشنایی با روش های جمع آوری و شناسایی پادمان، بازدید از امکانات آزمایشگاهی و استفاده از آنها در گروه اکولوژی و نیز موزه تاریخ طبیعی در دانشگاه سوربون، انتشار دو مقاله علمی و پژوهشی و ادامه انتشار مقالات بعدی با توجه به داده های حاصل از عملیات میدانی، آشنایی همکاران فرانسوی با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری) اشاره نمود. 

دکتر شایان‌مهر همچنین در پایان افزود: دکتر قاجار سپانلو و دکتر الهام یوسفی لفورکی همکاران این طرح در ایران و دکتر سریله دایزه و پروفسور لوئیس دهارونگ به‌عنوان همکاران این طرح در موزه تاریخ طبیعی وابسته به دانشگاه سوربون همکاری داشته اند

.