دانشکده در یک نگاه
دانشکده علوم زراعی در سال ۱۳۸۵ تشکیل شد و متشکل از ۶ گروه آموزشی به شرح زیر میباشد:
۱- اصلاح نباتات: با دو رشته کارشناسیارشد با عناوین ژنتیک و بهنژادی گیاهی و بیوتکنولوژی کشاورزی و یک رشته دکتری با عنوان ژنتیک و بهنژادی گیاهی.
۲- ترویج و آموزش کشاورزی با دو رشته کارشناسیارشد با عناوین توسعه روستایی و نوآوری و کارآفرینی کشاورزی.
۳- زراعت: با رشته اگروتکنولوژی در مقاطع کارشناسیارشد و دکتری (با سه گرایش اکولوژی گیاهان زراعی، فیزیولوژی گیاهان زراعی و علوم علفهای هرز در مقطع کارشناسیارشد و دو گرایش دکتری به نامهای اکولوژی گیاهان زراعی و فیزیولوژی گیاهان زراعی)
۴- علوم و مهندسی باغبانی: با پنج گرایش کارشناسیارشد به نامهای گیاهان دارویی، گیاهان زینتی، درختان میوه، تولیدات محصولات گلخانهای و سبزیها
۵- علوم و مهندسی خاک: با دو رشته به نامهای مدیریت منابع خاک (با دو گرایش به نامهای ۱- فیزیک و حفاظت خاک و ۲- منابع خاک و ارزیابی اراضی) و مدیریت حاصلخیزی و زیستفناوری خاک (با دو گرایش به نامهای ۱- شیمی، حاصلخیزی و مدیریت حاصلخیزیخاک و تغذیه گیاه و ۲- بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک) و یک رشته دکتری به نام مدیریت حاصلخیزی و زیستفناوری خاک (با دو گرایش به نامهای ۱- شیمی، حاصلخیزی و مدیریت حاصلخیزیخاک و تغذیه گیاه و ۲- بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک).
۶- گیاهپزشکی با دو رشته کارشناسیارشد به نامهای بیماریشناسی گیاهی و حشرهشناسی گیاهی و یک رشته دکتری به نام بیماریشناسی گیاهی میباشد.
درباره دانشکده
دانشکده ای پیشرو در آموزش و پژوهش، با هدف تولید علم نافع، گسترش مرزهای دانش و فناوری، به ویژه تربیت اعضای هیأت علمی در علوم مختلف است که به توسعه و تقویت نهضت تولید علم و جنبش نرمافزاری و افزایش سهم تولیدات علمی و توسعه علوم انسانی و نیازهای ملی و فناوریهای نوین و کاربردی با تعامل مراکز علمی، منطقهای و بینالمللی در حال فعالیت میباشد.
اساتید و دانشمندان برجسته بسیار زیادی در این دانشگاه مشغول تحقیق و تدریس هستند که تعداد زیادی از آنها عناوینی چون دانشمندان برتر جهان اسلام، چهره های ماندگار و اساتید پرتالیف کشور را کسب نموده اند. در سالهای اخیر تعدادی از اساتید این دانشگاه به عنوان استاد نمونه و پژوهشگر برتر کشوری انتخاب و معرفی شده اند.
مختصری از تاریخچه دانش در کشور
آموزش عالی در ایران قدمتی بسیار دیرینه دارد. در دوره هخامنشیان (۳۳۰-۵۵۹ ق.م) لازمه خدمات دولتی، تحصیلات عالیه در رشته حقوق بود و رشته هایی چون پزشکی، حساب، جغرافیا، موسیقی، ستاره شناسی و علوم نظامی نیز تدریس می شد.
در دوران ساسانیان دانشگاه جندی شاپور مرکزیت جهانی داشت و جویندگان علم از نقاط گوناگون جهان برای تحصیل در رشته هایی همچون فلسفه، ستاره شناسی، الهیات، حقوق و پزشکی به این دانشگاه روی می آوردند. پس از شکوفایی تمدن اسلامی نیز بیت الحکمه های متعددی در جهان اسلام تاسیس شد که در این میان نقش آذربایجان به عنوان یکی از قدیمی ترین خاستگاه های تمدن بشری بسیار مهم و تاثیرگذار بود و مراکز بزرگ علمی در آن تاسیس شد.
ربع رشیدی بعنوان بزرگترین و ارزشمندترین مجموعه آموزشی جهان اسلام در تبریز ایجاد گردید. این مرکز آموزش عالی که انواع علوم زمان در آن تدریس می شد همچون شهری علمی و صنعتی شامل پنج قریه، دارالشفا، دارالسیاده، مسجد، کتابخانه، ضربخانه سکه، خانقاه، دارالصنایع و کارخانه های نساجی و کاغذسازی بود.